ankisehlstedt.blogg.se

Filosoferande och funderingar, reflektioner och kärleksförklaringar, gränsöverskridande glädjeyttringar, förhållningssätt, eget bestämmandemandat över vad som är mitt livs gåvor och hur de av mig förvaltas.

Den röda tråden

Publicerad 2014-07-07 12:09:43 i Allmänt,

Jag har spelat in ett sommarprogram! Tacksamhet för att jag gavs möjligheten blandas med en liten jäkel som sitter på axeln och viskar dumheter i mitt öra- som om jag inte var " good enough", så dumt! Visst?
När man gör ett sådant program vill man gärna att det ska hänga samman, att den röda tråden ska genomsyra programmet, att det jag talar om ska komma fram till lyssnaren och ges en innebörd för var och en. Jag vet inte om jag lyckats med det, det var så mycket jag ville ha sagt, så mycket som mitt hjärta ville tala om. För det är ur den bubblande glädjen över livet jag talar, hur jag lyckats vända mörker till ljus, hur jag lyckats se de änglar omkring mig som finns, hur sött de smakar, de där russinen som jag plockat ur min kaka, min Livskaka.
När man börjat gå i mindfullnessa steg finns ingen återvändo, det är det som är så fantastiskt. Den lärdom du förvärvar kan aldrig lämna dig, lite som när man lärt sig att cykla-det sitter i märgen. Jag kommer allt oftare på mig själv av att omslutas av en makalöst stark närvaro, som om allting runt omkring mig stannar upp och det som ,mitt för stunden, sinne berörs av blir mäkta starkt och jag genomfars av en känsla som ger mig så mycket energi och egenvärde.
Jag är en lyckligare människa idag efter mitt inträde i den medvetna närvarons värld. Det har blivit mitt redskap i hela mitt liv, tillsammans med andra människor har jag en helt annan uppmärksamhet och jag kan avslappnat bara vara tillsammans. Min förstärkta självkänsla har gjort att jag kan  ta till vara på varje glädjeämne som kommer i min väg så på min cykelväg till jobbet stannar jag ofta till och pratar med små katter som tittar fram, luktar på blommor, smeker en vacker klipphäll, tar av mig sandalen och skrapar lite med tån i lösgruset och så vidare. Det viktigaste är att jag kan slappna av i mitt arbete som undersköterska i äldreomsorgen- det är jag som äger min tid! Det händer att vi inom vården får jobba med minskad personalstyrka och ofta ställs vi inför akuta händelser. När man alltid har andningen med sig, alltså  verkligen känna att andningen kommer ner i magen samtidigt som man uppmärksammar i vilket läge axlarna befinner sig då klarar bättre av man de stressmoment som kan komma. Framförallt så har jag bestämt mig för att aldrig stressa hemma hos en äldre människa utan vara i full närvaro under den tid jag är där. Det är det minsta vi kan göra för våra äldre som är i ett omvårdnadsbehov och jag älskar mitt arbete som ofta ger mig möjlighet att öva på att slipa och förfina mina insatser som undersköterska och som människa.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

LevNu

Det är den där rytmen, den som håller pulsen vid liv, den som följer mig i mina ups and downs, den som bestämmer tempot i mitt liv, som bestämmer min kittlande närvaro i Livet som är Nu. Osminkad sanning, målad fantasi med kryddad verklighet. Thats me.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela